Donkervoort D8

Donkervoort D8

Model
D8
Type
270 GT4 spec | Dry sump | Traction control | Gulf livery | etc!
Factory Color
fordskyblu
Transmission
handgeschakeld
Mileage
31.479 km
Year
2004
Fuel
benzine
Guarantee
6 Maanden

The english description is not yet available for this vehicle. We would gladly provide you with more information by telephone or email. Our sincere apologies for this matter.

Donkervoort D8 270 GT4

Een Donkervoort D8 is al niet voor iedereen weggelegd. Laat staan een 270 GT4 spec! Dit (extra) bijzondere exemplaar werd in juli 2004 oorspronkelijk geleverd als D8 210, maar onderging in 2009 een heuse kuur waarbij de auto een upgrade kreeg naar 270 GT4 specificaties. De unieke en ingrijpende conversie bleek tevens een erg kostbare. En bovendien erg beangstigend, als we de 2e en voorlaatste eigenaar mogen geloven…

Historie

De ‘runner-up’ onder de eigenaren ruilde zijn Nederlandse trots na 2 weken alweer in. De reden? Hij werd doodsbang van de D8! De snelheid van de slechts 630 kg wegende bolide met 270 pk sterke turbomotor joeg hem bijna letterlijk de stuipen op het lijf. Plat gezegd was hij dus de sigaar door vrijwel meteen te concluderen dat de ultra lichtgewicht geweldenaar niet ‘zijn ding’ was.
De 3e en tot nu toe laatste eigenaar was duidelijk meer gewend. Deze Donkervoort liefhebber pur sang reed hiervoor onder andere een originele 270 GT4; één van de slechts 25! Toch viel ook hij uiteindelijk als een blok voor de schoonheid van onze Ferrari 458 Italia…

Design

Daarmee zeggen we overigens niet dat het de open Donkervoort aan optische aantrekkingskracht ontbreekt. Integendeel. Het design is echter van een heel ander soort kaliber. Eigenlijk laat het model zich met niets en niemand vergelijken. Zo eigenzinnig als het merk is, zo karakteristiek oogt de D8.
Zeker in deze speciale trim, Ford Sky Blue lakwerk met een iconische Gulf livery, weet de Donkervoort het racebloed op volle snelheid door de aderen van de liefhebber te jagen. Dat de bouwers het 270 GT4 project serieus hebben aangepakt, blijkt bovendien uit het feit dat dit exemplaar is uitgerust met exact dezelfde, gemodificeerde neus van het origineel.

Techniek & performance

Wat deze D8 eveneens heeft overgenomen van de GT4 is de sterkere BorgWarner transmissie. Dit essentiële onderdeel moet immers wel bestendig zijn tegen superkrachten! Uniek is de Dry-sump smering. Normaliter vinden we dit oliesysteem louter in latere modellen terug.
Om te voorkomen dat de geschiedenis zich gaat herhalen, en de eerstvolgende eigenaar zich ook laat overdonderen door de waanzinnige potentie van de kleine kanon, werd de auto in 2012 uitgerust met Traction Control. Zo blijft u in ieder geval te allen tijde ‘in control’, ook wanneer u over de limiet dreigt te gaan. Al is die ver, heel ver weg…
Een speciale Stack toerenteller, bekend uit de racerij, legt het accent nog een extra op de spierbundels van de door een Audi-motor aangedreven Donkervoort. Wie vindt dat de aankleding van de D8 270 GT4 tamelijk spartaans is, heeft helemaal gelijk. Toch is er nog één knop waarvan we het sterke vermoeden hebben dat die never nooit gebruikt gaat worden: de switch die het motorvermogen knijpt naar ‘slechts’ 180 pk. Accelereren van 0-100 km/h kán immers in minder dan 4 seconden. En dan willen we er geen seconde langer over doen, nietwaar?

Met hartelijke groet,
Prins Esclusivo

alarmklasse1startblokkering
lichtmetalenvelgen14
 
 
 
 

wijhechtenveelwaardeaandebeschermingvanuwpersoonsgegevensbekijkonzeprivacypolicyvoormeerinformatiehierover