bent1

De nieuwe Bentley Continental GT

Sluit je ogen en beeld je een vliegend tapijt in. Eén met de volledige woonkamer uitrusting er nog op. Dat beeld omschrijft de nieuwe Bentley Continental GT waarschijnlijk het beste.

De Bentley Continental GT. Een auto met tapijtjes in plaats van vloermatten, een Breitling klok die de waarde van de auto bijna verdubbeld en een 6.0 liter 12 cilinder die moedig standhoudt in een wereld waar ‘downsizing’ bijna wordt verplicht. Dit jaar presenteert Bentley de nieuwe Continental GT en zo te zien is hij in de tussentijd naar de sportschool geweest. Hij is slanker, lichter en sterker dan zijn voorganger.

Bij onze eerste blik op de nieuwe Continental GT leunden we met een ‘zo!’ die blijk gaf van een aangename verrassing achterover in onze stoelen. Ja, dit is ‘gewoon’ een Bentley met de bekende grille, koplampen en de geprononceerde schouderlijn. Het zijn de details die deze Continental anders maken dan zijn voorganger. Hij oogt scherper, heeft duidelijk geaccentueerde vouwen, een slanker profiel en een breder, voller achterwerk. Hij is gevaarlijk mooi geworden. Je zou hem bijna als lustobject gaan zien. Bijna.. ons autohart heeft daarvoor teveel respect voor de Bentley-badges op dit bloedmooie vlaggenschip.

Wie zich in de lederen zetels van de Continental GT laat zakken wordt geconfronteerd met een zee van luxe. Over de lederen stoelen gesproken: mocht je een keer een dag vrij zijn, ga dan eens langs bij een Bentley dealer en laat je daar bijpraten over de herkomst van het leer dat voor het interieur wordt gebruikt. Met een beetje geluk ben je nog nét voor het avondeten weer thuis. Zie je de houten inlegpanelen? Daar zijn heel wat bomen voor omgelegd. Tien vierkante meter hout om precies te zijn. Bij het starten van de motor draait een 12.3 inch scherm in het zicht waarmee het infotainmentsysteem kan worden bediend. Zij die een wat klassiekere look prefereren kunnen met een druk op de knop het scherm laten wegdraaien. Er komt dan een inlegpaneel met drie klokjes tevoorschijn: een buitentemperatuurmeter, een kompas en een chronometer. Degenen die zelf een thermometer, een kompas en een chronometer op zak hebben, kunnen met een druk op de knop de klokjes verwisselen voor het standaardpaneel. Het 48 Volt Dynamic Ride System en de elektromechanische rolstabilisering voorzien in een nog comfortabeler weggedrag. Wat deze systemen precies doen is voor de meesten een raadsel maar één ding is zeker: het levert een vliegend-tapijt gevoel op!

Dit Britse tapijt sprint, dankzij de 626 PK sterke W12 motor, in 3,6 seconden naar de 100 km/h. Dat is bijna een hele seconde sneller dan zijn voorganger! De topsnelheid is 333 km/h. De nieuwe Continental GT is aanzienlijk sneller én schoner dan zijn voorganger; de CO2-uitstoot is met zestien procent gereduceerd ten opzichte van de vorige Continental GT. Milieuvriendelijk kun je hem echter niet noemen. Er wordt immers een ongewoon grote hoeveelheid grondstoffen gebruikt voor het ‘meubilair’. Afijn, de Continental GT was ook nooit uitverkoren om de wereld te redden.