Naamloos

Ferrari vervangt de California

In gedachten zijn we in Modena, bij de renstallen van de Ferrari-familie. Het is nog vroeg. De warme Italiaanse zon komt net op boven de Italiaanse heuvels. Ferme hamerslagen doorbreken de serene ochtendrust. We gaan polshoogte nemen. Wanneer we de grote renstal naderen komt een kleine Italiaanse man ons tegemoet. Onder zijn linkerarm klemt hij een trapje, onder de rechter een hamer en een naambordje. In het voorbijgaan lezen we vluchtig wat erop staat; ‘California T’. We kijken elkaar verbaasd aan. ‘Zou het..?’. We spoeden ons naar de renstallen en lopen rechtstreeks naar de kraal van Ferrari ‘s instapmodel. Boven de deurpost pronkt een zichtbaar nieuw naambordje. ‘Dus toch!’. We worden met sierlijke letters voorgesteld aan Ferrari ‘s jongste volbloed: ‘Portofino’.

Nieuwsgierig komen we dichterbij. We leggen onze handen op de lage staldeur en leunen voorover, op zoek naar een teken van leven. Met een schrik deinzen we achteruit! Onze ogen ontmoeten de donkere, uitdagende blik van een Ferrari die ons op het eerste gezicht helemaal niet aan zijn voorganger doet denken. Hij heeft scherpe lijnen en oogt ontzettend agressief. Is dít de vervanger van de California T? Dan is het predicaat ‘instapmodel’ ronduit denigrerend!

Het is niet zo verwonderlijk dat de Portofino veel agressiever overkomt dan zijn voorganger. Ferrari heeft hem namelijk compleet opnieuw ontwikkeld. Zijn agressieve blik dankt de Portofino aan nieuwe koplampen, een prominentere grille en luchtinlaten naast de koplampen die zowel de voorwielen van koeling voorzien alsmede de luchtweerstand verminderen. Wie zich in de kraal durft te wagen en naast de Portofino gaat staan, ziet dat zijn langere daklijn perfect overloopt naar het prachtige achterwerk, waar de koplampen en de achterruit op fantastische wijze zijn meegenomen in het ontwerp van deze strakke kont!

Schrik maakt plaats voor bewondering.. en een vleugje nieuwsgierigheid. Vragend leggen we onze hand op de deurklink, afwachtend hoe de Portofino gaat reageren. Niets. Laten we dat maar als een uitnodiging aanvaarden. Behoedzaam laten we ons in het sportgestoelte zakken. Met een doffe klap valt de zware deur naast ons dicht. Ineens zijn we helemaal van de buitenwereld afgesloten.. alleen met de Portofino. Het interieur laat er geen twijfel over bestaan dat dit een rasechte Ferrari is! We worden begroet door een sportstuur met de nodige toeters en bellen en een instrumentenpaneel met een grote toerenteller tussen twee digitale schermen. Afgezien van deze ‘klassieke’ Ferrari proporties, laat de Portofino echter zien dat de techneuten van Ferrari niet stil hebben gezeten. Het infotainmentscherm is groter geworden, beter geïntegreerd in het dashboard en biedt meer mogelijkheden. Ferrari heeft bij deze auto zelfs aan de bijrijder gedacht! Doorgaans is de console van een Ferrari volledig gericht op de bestuurder en is de vrijheid van de bijrijder gelimiteerd tot het bijstellen van de ventilatieroosters. Dat zit bij de Portofino anders. Het dashboard aan de bijrijderskant is voorzien van een scherm waarop de bijrijder het infotainmentsystem kan bedienen.

We zijn zo druk met de Portofino dat we de Italiaanse man van zonet niet terug hebben zien komen. Met een brede grijns leunt hij op deurtje. Aangespoord door het besef dat dit niet onze volbloed is hijsen we ons voorzichtig uit het zadel. Gelukkig lijkt de, nog steeds breed grijnzende, man zich niet te storen aan onze stoutmoedige belangstelling. Integendeel, hij ziet het als een uitnodiging om ons met gepaste trots wat meer te vertellen over de jonge Ferrari. In de scherpe neus ligt de geblazen V8 die we ook in de California T vonden. Deze serveert echter meer vermogen (600 PK), is sneller (3,5 seconden van 0 naar 100) en heeft een topsnelheid van ‘meer dan 320 km/h’. Dat zijn cijfers die bij  ons het nodige respect afdwingen.

We besluiten dat we de Ferrari-familie wat privacy met hun pasgeborene moeten geven en vertrekken weer richting huis. Een laatste blik over de schouder en een stille belofte om, zodra hij er klaar voor is, nogmaals in het zadel van de Portofino te stappen.. dit keer om hem mee te nemen naar de renbaan!

U dient als lezer te weten dat wij niet in Italië geweest zijn om kennis te maken met de Ferrari Portofino. Dit artikel is geschreven vanuit een figuurlijk perspectief.